9:or svenska

ORDKLASSER


Substantiv

Substantiv är ord som man kan sätta "en", "ett" eller "flera framför.
Ex: sko, klistermärke, människor

När det är ental kallas det singular

När det är flertal kallas det plural

Konkreta substantiv är saker vi kan se med ögonen och avbilda.

Ex: klocka, kaffekopp, toalett
Abstrakta substantiv är saker som vi inte kan se eller avbilda.
Ex: idé, tanke, känsla, mardröm

När substantivet står i sin grundform, utan ändelse, är det obestämd form

Ex: en lampa, ett hus, flera möss
När man syftar till en specifik sak får substantivet en ändelse och ordet står i bestämd form. Ex: lampan, huset, mössen

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Adjektiv

Adjektiv beskriver substantiven och ger dem karaktär.
Ex: En ful sko, ett ovanligt klistermärke, många upprörda människor

Adjektiven kan mätas mot varandra genom komparation
Vanligast är att man sätter till ändelserna -are och -ast, men när det är långa eller krångliga adjektiv använder man istället orden "mer" och "mest"

positiv      komparativ     superlativ
ful                fulare                fulast
gammal       äldre                  äldst
arg               argare               argast
intensiv       mer intensiv      mest intensiv
insiktsfull    mer insiktsfull    mest insiktsfull

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verb

Verb är saker man gör, gjorde eller ska göra. Ett verbs grundform kallas infinitiv och hittas genom att man sätter ordet "att" framför verbet. Ex: gråta, tänka, viska, ramla

Verb kan stå i olika tidsformer (tempus):
Presens (nutid) - gråter, tänker, viskar, ramlar
Preteritum (dåtid) - grät, tänkte, viskade, ramlade
Perfekt (har) - har gråtit, har tänkt, har viskat, har ramlat
Pluskvamperfekt (hade) - hade gråtit, hade tänkt, hade viskat, hade ramlat
Futurum (ska) - ska gråta, kommer att tänka, ska viska, kommer att ramla

Konditionalis är inte tidsbundet. Den formen av verbet får vi genom att använda ordet "skulle".
Ex: Jag skulle äta om jag vore hungrig, vi skulle ha hunnit om vi hade sprungit.

Imperativ blir det vid uppmaningar.
Ex: Ät upp maten, och lägg dig, Spring!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Adverb

Adverb beskriver verbet. Adverb är ord som svarar på frågorna När?, Var? och Hur?, när svaret på dessa frågor är ett ord.
Ex: Pojken cyklade vingligt. (svarar på frågan hur pojken cyklade)
       Telefonen ringde nyss. (svarar på frågan när telefonen ringde)
       Jag vill stanna här. (svarar på frågan var jag vill stanna)

Adverb kan även förstärka adjektiv (se mening två).
Ex: Det hemska ovädret bjöd på kraftiga regnskurar.
       Det ovanligt hemska ovädret bjöd på fruktansvärt kraftiga regnskurar.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pronomen

Pronomen är små ord som vi använder i stället för substantiv

Personliga pronomen: jag, du, han, hon, vi, den, det, ni, de
De personliga pronomen kan även stå i objektsform: mig, dig, honom, henne, oss, dem

Possessiva pronomen: min, din, hans, hennes, vår, er, dess, deras

Reflexiva pronomen: syftar tillbaka på ett pronomen eller substantiv som finns tidigare i meningen.
Ex: Hon gick hem till sig. Vi lovar att skynda oss. Ni måste dämpa er.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Prepositioner

Prepositioner anger position eller läge.
Ex: på, i, under, över, genom, mellan, framför, bakom, utanför

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Interjektioner

Utrop, hälsningsfraser och ljudhärmande ord
Ex: hej, oj, aj, usch, fy, fasen, hjälp, jävlar, pang, poff, mjau

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Konjunktioner

Ord som länkar, ord, fraser och meningar
Ex: och, men, eller, att, därför att, eftersom, som 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Räkneord

Allt som har med siffror och tal att göra.
Grundtal: ett, sju, hundrafemtio, trettiotvå
Ordningstal: första, tredje, femtonde, tjugoandra

--------------------------------------------------------------------------------------------------------




LÄSFÖRSTÅELSE
Klicka här för att hämta frågorna till texthäftet.


OLIKA TEXTTYPER
Artikel
Reportage
Brev
Faktatext
Insändare
Roman
Referat
Krönika
Dikt, låttext
Recension
Argumenterande text
Instruktion
Novell
Notis

RAPPORT
Klicka här för att se Keynoten om viktiga saker vid rapportskrivning


LÄSLOGG MALL
Ladda ner denna mall och fyll i under tiden du läser din bok.
Läslogg mall

1 kommentar:

MusikElin sa...

Ja, då går ni i 9:an. Det största som händer under detta läsår är Nationella Prov och slutbetyg, men det blir inte förrän nästa termin. Vi använder ht-13 att förbereda er inför detta.